Tron: Legacy (recenze)

18. března 2015 v 16:36 | Futurity Kane |  Recenze
Na recenzování jsem nikdy moc nebyla. Vím totiž, že sepsat můj názor na cokoliv, je fakt oříšek a do teď jsem na to neměla odvahu. Ale s novým blogem přišel čas, abych se o to pokusila. Dřív, opravdu kdysi dávno, jsem napsala jedinou recenzi, která byla, jen tak mezi námi, vážně hrozná, a od té doby jsem se o další nepokoušela. Až do teď. Za svou první oběť jsem si vybrala dost známí sci-fi film s názvem Tron: Legacy. Jak v mém hodnocení uspěl? Jak jsem uspěla já samotná při psaní hodnocení? Račte se přesvědčit sami!

• OBECKÉ INFORMACE
» Stopáž: 125 min
» Žánr: Sci-fi, akční, dobrodružné
» Rok premiéry: 2010
» Hodnocení z CSFD: 73%

nowthatisabigdoor.tumblr.com

• DĚJ: Když byl Sam malý, jeho otec Kevin Flynn, přední světový vývojář her, zmizí a nezůstane po něm ani stopy. Malého chlapce to velmi poznamená a i díky tomu z něj vyroste to, co z něj vyroste. V sedmadvaceti letech nemá ani pořádné vzdělání, ani práci, ani rodinu, jenom psa, a zdá se, že jeho jediným životní posláním je jednou ročně sabotoval dění ve firmě, která patřívala jeho otci. To se ale změní, když jednoho dne dostane vzkaz od svého roky ztraceného otce. Ten ho zavede až do otcovy bývalé kanceláře, kde objeví jakousi tajnou pracovnu. Při jejím zkoumání pak nedopatřením aktivuje stroj, který ho přenese do Sítě - nejpropracovanější hry jakou jeho otec kdy stvořil. A najednou zjišťuje, že to vůbec není jenom hra, že jeho otec ho neopustil, a že ani on ani otec se nemohou dostat pryč. Navíc se zdá, že někdejší pomocník jeho otce, Clu, je skálopevně rozhodnutý stvořit dokonalý svět a Síť už mu nestačí.

nowthatisabigdoor.tumblr.com

• MŮJ NÁZOR: První věc, kterou musím na Tronovi vyzvednout, je vizuální stránka. Jsem si jistá, že vidět tohle v kině ve 3D, zírám s pusou dokořán a husí kůží po celém těle. I v té horší kvalitě, v níž jsem to viděla, to byl velmi působivý zážitek. Futuristická temná krajina Sítě se svými zářícími liniemi, světelnými motocykly a letouny byla úchvatná. Programy a jejich vzhled, jejich souboje s disky, jejich Aréna. Velké kontrasty barev. Prostě úplně všechno! Je očividné, že tvůrci Trona si dali na prostřední opravdu záležet. A vyplatilo se to. Takhle nadšená jsem z žádného jiného prostředí snad ještě nebyla.

A potom je tu další věc - hudba. Jsou filmy, které mají soundtrack lepší a jsou filmy, které mají soundtrack horší. Tron: Legacy se nejenže řadí to první zmíněné kategorie, dovolím si říct, že jí dokonce vládne. Nebo se na její vládě alespoň podílí. Soundtrack má na svědomí dvojice francouzských umělců známá jako Daft Punk. Pokud někomu vadí elektronická hudba, nejspíš se mnou souhlasit úplně nebude, protože Tronův soundtrack je elektronický - kompletně. To však není vůbec na škodu. Hudba dokonale sedí k prostředí, jen těžko by se hledala lepší. Ve správných okamžicích je výrazná a dramatická, ve správných okamžicích je tichá a svým osobitým způsobem dojemná, vždy ji ale na okraji svého vnímání slyšíte a necháváte jí vtahovat do děje.

nowthatisabigdoor.tumblr.com

A teď k postavám! Náš hlavní hrdina Sam Flynn, ztvárněný hezounkem Garrettem Hedlundem, je takovým dost typickým příkladem svého druhu - tváří se jako rebel, který by sice mohl řídit velkou firmu, ale on se radši válí doma v garáži, je nerozvážný a impulzivní, nepoužívá hlavu a má tolik štěstí, že jiným by to vystačilo na tři životy. Prostě žádný velký zázrak. O dost zajímavější mi už od začátku přišla Quorra. Jistě, také to není úplně průlomový charakter, ale něco v ní mi přišlo osvěžující. Působila energicky, byla zvědavá, byla věrná. A věta "Kevin mě učí umění nesobectví. O vyjmutí sama sebe z rovnice." z jejích úst zněla kouzelně. Možná za to může její představitelka - Olivia Wilde - možná ne, každopádně Quorra se stala mou oblíbenou postavou. K hlavnímu zápornému charakteru filmu, Cluovi, jsem si bohužel nějak nedokázala najít cestu, ačkoli je pravda, že jsem ho měla raději než Kevina Flynna. Sice to nebyl úplně typický záporňák, který pro radost rozbíjí věci a týrá plyšové medvídky, nicméně i přes snahu tvůrců jsem si ho zkrátka oblíbit nedokázala. Z postav bych ještě zmínila Gem a Zuseho, což jsou sice postavy vedlejší a ve filmu mají minimum prostoru, ale i tak. O Gem jsem od začátku tušila, že to bude mrcha, vždyť tak také vypadala, ale i přesto - nebo spíš právě proto - jsem si ji oblíbila. A Zuse, Zuse byl zahrán s takovým nadšením a energií, že neoblíbit by si ho, by byl hřích. Opravdu. Jistě, byl to tak trochu cvok, ale kdo nemá rád filmové cvoky?

Co se samotného děje týče, musím říct, že se v něm neodehrálo nic, co by mě nějakým způsobem překvapilo nebo dokonce šokovalo. Byl poměrně jednoduchý, přímý a nevyžadoval moc přemýšlení. Výraznější dějové zvraty bych spočítala na prstech jedné sedmiprsté nohy, ale kupodivu mi to nevadilo. Za co musím tvůrcům poděkovat, je minimum romantiky. Když totiž máte hlavního hrdinu a hlavní hrdinku, téměř vždy se během filmu dají dohromady a o líbací a romantické scény pak není nouze. Nemůžu sice říct, že by se Sam a Quorra nedávali dohromady, ale aspoň diváky ušetřili nějaké vášnivé líbací scény. A já jim to stejně nepřála. Prostě mi k sobě neseděli. Ale to je čistě na divácké názoru a vkusu. Faktem je, že tempo filmu bylo opravdu příjemné a nedávalo člověku prostor se nudit. Ne že byste Trona celou dobu sledovali se zatajeným dechem, to ne, ale můžu vám garantovat, že se nebudete každou chvíli dívat na hodiny, kdy tohle utrpení konečně skončí. Minimálně proto, že sledovat Tron Legacy rozhodně není utrpení.

nowthatisabigdoor.tumblr.com

• SEČTENO A PODTRŽENO: Tron: Legacy je přímo pastva pro oči a pro uši, a i když příběhově nepatří mezi ty nejlepší, představuje tenhle film nenáročnou, nicméně příjemnou, podívanou nejen pro fanoušky virtuální reality. JÁ DÁVÁM 85%

• TRAILER

Tak co na to říkáte?

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.